top of page

Povestea lui CRISTOBAL BALENCIAGA. Disney spune că înainte să fie branduri imense, Dior, Chanel sau Givenchy au fost la bază oameni.




Lectie de istorie a modei. Eu eram convins până acum că Balenciaga e un brand pentru hipsteri cretini cu foarte mulți bani. Dar Disney vine cu o producție gen Netflix care spune povestea lui Cristobal Balenciaga. Geniul ciufut și control freak care a creat faimoasa marcă de lux.


Chiar dacă se duc în cap cu încasările, an după an, cei de la Disney continuă să meargă pe mâna progresiștilor. Adică îți dau peste ochi în continuare cu ce bine e să fii gay. E alegerea lor. 


Și în CRISTOBAL BALENCIAGA, personajul principal - făcut senzațional de spaniolul Alberto San Juan - e construit pe același principiu. Un tărănuș căruia de mic i-a plăcut să se joace cu rochiile ajunge megastar fashion de lux. Când băieții de vârsta lui jucau jocuri de băieți, el cosea rochii pentru prietenele mamei lui. 



Când a crescut, a devenit cunoscut copiind rochii ale designerilor la modă. Și a hotărât că-i place sexul bărbătesc. Chiar dacă toată viața a fost îngrozit de faptul că cineva putea spune despre el că e pederast. Îi plăcea penisul, dar nu vroia să se știe asta. Dacă trăia în vremurile noastre, n-ar fi avut nici o problemă. Copiii progresiști se laudă în gura mare că le place să sugă pla. 


Și nea Cristobal, zic ăștia de la Disney, era genul de personaj vampir. Care prefera umbra. Non-stop cu atitudine de constipat. Îmbrăcat mereu impecabil. La cravată și costum. Și care zâmbea de două ori la zece ani.  



Vroia să fie adorat, considerat zeu și să vină banii. Dar fără publicitate și comunicare. Să nu-l știe nimeni. Nu ieșea în public, la socializare. Nu permitea să i se facă poze ori să-i fie înregistrată vocea. Și refuza contactul cu presa. Nu vroia să comunice sub nici o formă cu cei din jur. Angajații și colaboratorii îi trata ca pe persoane inferioare. 


Și cu toate astea, a reușit. Ceea ce conta cu adevărat pentru el a contat și pentru clienții lui. Rochiile lui le-au dat pe spate pe doamne timp de cincizeci de ani. Renumele și contul din bancă i-au crescut constant. Branduri mari au vrut să-și asocieze imaginea cu a lui. Iar presa i-a recunoscut valoarea când n-a mai avut ce altceva să-i facă. 



Era obsedat de control si haute-couture. Se ocupa personal de fiecare creație, până la cel mai mic detaliu. Era un artist care suferea de fiecare dată când finanțatorii lui fideli, soții Nicolas și Vergilia, veneau cu discuții pe partea administrativă. Soți cărora până la urmă le-a și dat șut afară din firmă. Când avea bani destui, ca să fie liber. Omul trăia doar pentru creat rochii. 



Și mai avea nea Cristobal fixul cu mânecile, pe care le sfâșia pur si simplu când vedea ceva ce nu-i convenea. Toți erau proști în jurul lui și el era neînțelesul. Iar clientele milionare erau țărănci proaste pentru el. 


Povestea disponibilă pe Disney Plus e fascinantă ca lecție de istorie prin faptul că drumul lui Balenciaga se intersectează cu personaje pe care astăzi le știm doar prin prisma brandurilor pe care le-au creat și lăsat în urma lor. Coco Chanel, Christian Dior sau Hubert de Givenchy. Înainte să fie nume pe billboarduri imense au fost oameni în carne și oase. Care au trăit, au băut și s-au zbătut să-și facă viața mișto. Iar unii au făcut chiar și infarct.


În povestea celor de la Disney, Chanel a fost cea care l-a ajutat la început deși făcea mișto de el. Dior a fost tipul elegant care a considerat că rivalitatea dintre ei e în beneficiul ambelor părți și l-a convins să nu renunțe. Iar Givenchy a fost pasiunea lui Balenciaga la bătrânețe. L-a luat sub aripa lui chiar dacă și-a pus în cap toți apropiații. 



CRISTOBAL BALENCIAGA a fost ciufut și ne-open-minded până la sfârșit. Fixist dintr-ăla până la sânge. Dar progresul l-a învins în cele din urmă și pe el. Când - spune povestea de pe Disney - a acceptat și el să îmbrățișeze pret-a-porter-ul.


Adică produsele lui unicat să fie produse în masă, pentru o categorie extinsă de public. A semnat cu Air France - Tarom-ul francezilor - și a îmbrăcat toate stewardesele de pe avioanele frantuzești. Fire de artist, a suferit când au început să-i vină banii grămadă pe muncă mult mai puțină.


Când a murit, Cristobal Balenciaga a vrut probabil să ducă marca cu el în coșciug. Noroc cu moștenitorii lui, care la zece ani după ce i-a crăpat inima au vândut tot. Bunuri, brand, drepturi.


Așa că Balenciaga a devenit proprietate corporatistă și unul dintre cele mai importante nume din fashion.


Astăzi e deținută de grupul francez Kering, o multinațională specializată în branduri de lux.




Foarte, foarte mișto seria de pe Disney Plus. 

DE VĂZUT pentru faptul că prezintă branduri imense de azi pe vremea când erau oameni în carne și oase. LIKE! 


Borro’


IMAGES : Disney Plus / IMDB

Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
bottom of page