top of page

Râdem de viață. Să nu râdă ea de noi. Și de moarte. Și de tot .... 

Râdem de viață. Să nu râdă ea de noi. Și de moarte. Și de tot .... 

HOHOHO WIDE middle   Large.jpeg
Vocea woody stylenw_edited.png

VORBIM SERIOS GLUMINd

PENTRU OAMENII NEPERFECți

generated_image55 Large.jpeg

VLAH. Primul blindat 4x4 proiectat și dezvoltat integral în ROMÂNIA. La Uzina Automecanică Moreni. Blue Space Technology. Producem, Nu importăm. #ROMANIAWEWANT

  • Writer: BORRO '
    BORRO '
  • Sep 24
  • 4 min read


Moment de referință pentru industria de apărare românească. La Uzina Automecanică Moreni prinde contur VLAH (Vehicul de Luptă Autonom Hidramat), primul autovehicul blindat 4x4 proiectat și dezvoltat integral pe teritoriul României, marcând o premieră absolută pentru capacitățile tehnologice autohtone.


VLAH nu este doar un produs industrial - este materializarea unei viziuni naționale de independență tehnologică în domeniul apărării. Proiectul a luat naștere din inițiativa companiei românești BlueSpace Technology, înființată în 2016 de inginerul Constantin Pintilie, un antreprenor cu peste 25 de ani de experiență în domeniul tehnologic. “Viziunea mea este aceea de a dezvolta și produce în România soluții tehnologice de înaltă clasă”, declara fondatorul BlueSpace Technology, o companie care și-a propus să demonstreze că se poate produce tehnologie de vârf și în România, nu doar să o importăm.

ree

Caracteristici tehnice impresionante

VLAH reprezintă o mașină blindată ușoară 4×4 cu specificații tehnice remarcabile pentru primul vehicul de acest tip dezvoltat complet în România:

Specificații principale:

• Echipaj: 1+4 persoane
• Greutate: 7 tone (greutate de bază) + 2,5 tone (încărcătură utilă) = maximum 9,5 tone
• Viteza maximă: 115-125 km/h
• Autonomie: 600 km cu un rezervor de 200 litri
• Dimensiuni: 5,4 metri lungime × 2,5 metri lățime
• Capacitate de trecere prin apă: 1,2 metri adâncime
• Capacitate de francare obstacole: 0,9 metri înălțime

Protecție:

• Protecție balistică: minimum Nivel 1 conform STANAG 4569
• Protecție antimină: minimum Nivel 2a conform STANAG 4569, cu potențial pentru 2b

ree

Parteneriatul strategic românesc-slovac

Dezvoltarea VLAH se desfășoară într-un parteneriat strategic cu compania slovacă Zetor Engineering, cunoscută pentru expertiza sa în domeniul vehiculelor militare. Această colaborare nu este doar o simplă cooperare comercială - reprezintă un transfer real de tehnologie către România, în spiritul independenței tehnologice europene.

Trenul de rulare utilizează componente de înaltă performanță: motor german de la MTU Friedrichshafen GmbH, cutie de viteze cu 8 trepte de la ZF Friedrichshafen AG, și osii de la Advanced Design Solution din Cehia. Această cutie de viteze permite trecerea automată din regimul greu în ușor și invers, fără oprirea vehiculului - un avantaj crucial în situații tactice.


Uzina Automecanică Moreni: Tradiție și modernitate

Producția VLAH se desfășoară la Uzina Automecanică Moreni, o instituție cu o istorie de 57 de ani în industria de apărare românească. Înființată în 1968, după invadarea Cehoslovaciei, uzina a produs de-a lungul timpului peste 15.000 de vehicule militare, inclusiv celebrul transportor B33 Zimbru și amfiibile Saur 1 și Saur 2.

În prezent, uzina face parte din Compania Națională Romarm și rămâne singura societate din România care produce transportoare blindate, ceea ce face din proiectul VLAH o continuare naturală a tradiției industriale românești în domeniul apărării.


ree

Stadiul actual: 2025, anul decisiv

Conform ultimelor informații din septembrie 2025, proiectul VLAH se află într-o fază avansată de finalizare. Șasiul este complet în proporție de 98%, inclusiv cu instalația electrică montată, iar compartimentul cargo este deja finalizat.


Cronologia finalizării:

• Octombrie 2025: Sablarea și vopsirea cabinei, montarea instalației electrice și echipamentelor interioare

• Noiembrie 2025: Setările motorului, transmisiei și instalațiilor speciale

• Decembrie 2025: Prezentarea primului prototip funcțional și începerea testelor extensive


ree

Contextul strategic: Nevoia României de vehicule blindate ușoare

Proiectul VLAH vine să răspundă unei nevoi strategice reale. Ministerul Apărării Naționale a anunțat încă din 2021 intenția de a achiziționa peste 1.000 de autovehicule tactice blindate de tip ușor (ATBTU) în 9 variante de bază. Documentul MApN subliniază importanța ca un procent cât mai mare dintre aceste produse să fie fabricate în România.

În paralel, România a semnat deja contracte majore pentru vehicule similare - în noiembrie 2024, compania turcească Otokar a primit un contract de 857 milioane euro pentru furnizarea a 1.059 de blindate COBRA II 4×4, dintre care 781 vor fi produse în România la Mediaș.


Provocări și oportunități pentru industria românească

Dezvoltarea VLAH subliniază atât potențialul, cât și provocările industriei de apărare românești. După cum observa Sorin Encuțescu, expert în industria de apărare, “Industria de apărare din România are potențial, dar avem de recuperat”.

BlueSpace Technology a reușit să își crească cifra de afaceri la 10 milioane euro în 2022, demonstrând viabilitatea comercială a proiectelor de inovație în domeniul apărării. Compania activează pe multiple segmente: securitatea informației, război electronic, apărare și securitate cibernetică, având printre clienți Ministerul Apărării și NATO.


Impactul asupra independenței strategice

VLAH reprezentă mai mult decât un simplu vehicul militar - este un simbol al capacității României de a-și dezvolta propriile soluții tehnologice de apărare. În contextul în care industria de apărare europeană caută alternative la dependența de importuri din afara UE, proiectul românesc vine în momentul potrivit.

Constantin Pintilie sublinia importanța acestei abordări: “Dezideratul nostru major este acela ca vehiculul blindat VLAH să fie fabricat în interiorul granițelor României, cu cât mai puține elemente din afara țării, dar obligatoriu din Uniunea Europeană”.

Perspectivele de viitor

Vehiculul VLAH este conceput să fie pregătit pentru tehnologiile viitoare. Se poate adăuga un motor electric pentru a crea o versiune hibridă și silențioasă, precum și un generator electric conectat la axul motorului pentru asigurarea energiei necesare echipamentelor și senzorilor moderni.


Această flexibilitate tehnologică face din VLAH nu doar o soluție pentru prezent, ci o platformă pentru viitorul războiului modern, în care integrarea tehnologiilor digitale și autonome devine din ce în ce mai importantă.



O realizare cu adevărat românească

În decembrie 2025, când primul prototip VLAH va parcurge primii săi metri pe șantierul din Moreni, România va demonstra că poate fi nu doar un consumator de tehnologie militară, ci și un producător credibil. Acest moment va marca nu doar o premieră tehnologică, ci și un pas important către consolidarea independenței strategice naționale în domeniul apărării.


VLAH nu este doar primul blindat 4x4 românesc - este dovada că România poate visa și poate realiza proiecte tehnologice complexe, contribuind astfel la securitatea națională și europeană prin propriile sale mijloace.

Material de Vasile A.I



Comments


Arri Ganea RWW 8.11.2025 Large.jpeg

DoarFilme.ro

After Forty

Musici

DelaBihor.ro

FRANCESCA ALUPEI _ Oradea beach voley 2025 - vineri 25 iulie  - 63 of 69 Large.jpeg
SUSTINE FRABEE Large.jpeg

GÂNDEȘTI CU CAPUL TĂU. Noi nu deținem adevărul. Nu-ți spunem ce e BINE sau e RĂU. ALB SAU NEGRU. Doar observăm viața. Și o povestim văzută prin filtrul nostru. Mai departe GÂNDEȘTI TU.  

Recomandate 

Top Photos

Streaminguri

2
HOHOHO 25 3b csl  Large.jpeg

After Forty 

#Romaniawewant

bottom of page