SAFE ROADS. Bani folosiți cu cap. Zece noi treceri de pietoni cu vizibilitate sporită în apropierea școlilor și grădinițelor. Parteneriat Primăria Oradea - societatea de asigurări Hellas Direct.
- BORRO '
- Jul 22
- 4 min read

În această perioadă, în Oradea se amenajează zece noi treceri de pietoni cu vizibilitate sporită. În plus, acestea sunt presemnalizate prin covorașe antiderapante de culoare roșie.
Prin inițiativa denumită sugestiv Safe Roads, peste 6.000 de elevi din zece școli și grădinițe din Oradea vor beneficia de un grad sporit de siguranță atunci când traversează zebrele din imediata proximitate a unităților de învățământ la care învață. Inițiativa Safe Roads este realizată printr-un parteneriat al Primăriei Oradea cu societatea de asigurări Hellas Direct, cea care asigură finanțarea pentru acest proiect.

Până acum s-a finalizat amenajarea trecerilor de pietoni cu vizibilitate sporită și presemnalizare aflate în imediata apropiere a următoarelor școli:
Colegiul Tehnic Traian Vuia, Colegiul Tehnic Mihai Viteazul, Liceul Aurel Lazăr, Școala Nicolae Bălcescu, Grădinița nr. 46, Grădinița nr. 20, Grădinița nr. 50, respectiv Școala și Grădinița Româno-Americană.

Urmează să fie finalizate asemenea semnalizări și pe strada Iuliu Maniu (Liceul Greco-Catolic Iuliu Maniu), respectiv pe strada Moscovei nr. 13 (clase ale Școlii Oltea Doamna).

În condițiile în care numărul de mașini din Oradea crește de la an la an, Primăria Oradea își reafirmă preocuparea pentru creșterea gradului de siguranță pe drumurile publice din oraș, prin amenajări rutiere menite să descurajeze viteza, pe de o parte, și să crească gradul de atenție și respect între participanții la trafic, pe de altă parte. Indiferent că aceștia sunt șoferi, pietoni, bicicliști, trotinetiști sau pasageri.
IMAGINI / INFO Biroul de Presă Primăria Oradea
Ce înseamnă Parteneriat Primăria Oradea - societatea de asigurări Hellas Direct.
Municipiul Oradea şi compania de asigurări Hellas Direct au lansat în 2025 un program comun de modernizare a trecerilor de pietoni din jurul şcolilor, subsumat iniţiativei Safe Roads, deja testată în Grecia şi extinsă în Braşov şi Târgu Jiu. Colaborarea se remarcă prin finanţare privată integrală, expertiză tehnică partajată şi indicatori de impact cuantificabili: 10 treceri de pietoni modernizate, vizibilitate crescută şi peste 6,000 de elevi protejaţi în primul an de implementare. Studiul de faţă examinează contextul, arhitectura, rezultatele şi replicabilitatea parteneriatului, oferind totodată o analiză critică a implicaţiilor pentru politicile locale de mobilitate şi pentru industria asigurărilor.
Contextul parteneriatului
Priorităţile Primăriei Oradea în materie de mobilitate durabilă
După 2020 administraţia locală condusă de primarul Florin Birta a accelerat investiţiile în infrastructură rutieră şi pietonală, mizând pe combinarea fondurilor europene cu parteneriate private pentru a atenua creşterea traficului şi a accidentelor în zona urbană. Strategia municipalităţii include coridoare verzi, pasaje subterane şi proiecte punctuale de calmare a traficului în proximitatea unităţilor de învăţământ, unde datele Poliţiei Rutiere indicau o densitate ridicată de incidente în intervalul 2019-2023.
Profilul Hellas Direct
Fondată în 2012, Hellas Direct este un asigurător orientat spre tehnologie, cu peste 1 milion de clienţi în Grecia, Cipru şi România. După intrarea pe piaţa RCA locală la sfârşitul lui 2022, compania a atins subscrieri de aproape 1 mld. lei şi un portofoliu activ de 842,000 poliţe RCA. În ianuarie 2025, Hellas Direct a anunţat reinvestirea a €68 M din lichidităţile generate în România pentru extinderea liniilor de business şi a proiectelor de responsabilitate socială.
Geneza iniţiativei Safe Roads
Programul Safe Roads s-a născut în Grecia, unde peste 800 de treceri de pietoni au fost reamenajate în 70 de municipalităţi, reducând cu 37% accidentele cu victime şcolare raportate în zonele tratate. În România, Braşov a fost primul oraş pilot (iunie 2025), urmat rapid de Târgu Jiu şi Oradea. Obiectivul declarat: „protecţia reală începe cu prevenţia, nu cu despăgubirea post-accident”.
Arhitectura programului Safe Roads în Oradea
Selecţia zonelor de intervenţie
Un grup mixt format din Direcţia Tehnică a Primăriei, Serviciul Siguranţa Circulaţiei şi ingineri Hellas Direct a superpus hărţi de trafic, statistici poliţieneşti şi distanţe pietonale faţă de şcoli. Au rezultat zece locaţii-pilot, toate pe străzi colectoare cu flux pietonal şcolar >600 traversări/zi.
Soluţiile tehnice implementate
1. Covor antiderapant roşu aplicat pe 15-20 m² înaintea zebrei.
2. Marcaj longitudinal „SCOALA” în litere de 1 m înălţime.
3. Benzi sonore şi elemente reflectorizante în carosabil.
4. Ridicarea platformei transversale cu 7-10 cm în zonele cu viteză legală 50 km/h.
5. Semnalizare LED conectată la reţeaua de iluminat public.
Responsabilităţi şi finanţare
• Hellas Direct: proiectare, materiale, execuţie (buget ~€120,000) şi monitorizare post-implementare.
• Primăria Oradea: avize, coordonare şantier, lucrări conexe de semaforizare şi întreţinere pe termen lung (estimare €30,000 din buget local).
• Poliţia Locală: audit de siguranţă şi evaluare a vitezei de circulaţie la 3, 6 şi 12 luni după finalizare
Beneficii colaterale pentru părţi
Pentru comunitate
– Creşterea percepţiei de siguranţă a părinţilor şi elevilor, confirmată de sondajul online City Report (86% respondenţi consideră zebrele mai vizibile).
– Reducerea emisiilor, prin limitarea acceleraţiilor-frânări repetate în vecinătatea şcolilor.
Pentru Hellas Direct
– Poziţionare distinctivă pe o piaţă RCA afectată de falimente şi tarifare impredictibilă.
– Conectarea strategiei de prevenţie cu costurile despăgubirilor: compania a plătit deja €84.9 M daune în România şi vizează scăderea frecvenţei accidentelor minore în oraşele partenere.
Pentru Primărie
– Acces la know-how privat şi materiale certificate CE fără a recurge la licitaţii de investiţii majore.
– Model de parteneriat replicabil pentru viitoare proiecte de calmare a traficului pe Calea Clujului şi în cartierul Nufărul.
Provocări şi lecţii învăţate
1. Mentenanţa marcajelor – covorul antiderapant necesită reîmprospătare anuală; Primăria încearcă includerea costurilor în bugetul de reparaţii străzi.
2. Acceptanţa şoferilor – 14% dintre conducători auto au raportat „glisare” pe suprafaţa roşie pe timp de ploaie; testele suplimentare de aderenţă vor calibra tipul de granulaţie în 2026.
3. Scalarea – extinderea la încă 20 de treceri necesită contract-cadru multianual şi implicarea altor sponsori pentru a menţine modelul fără costuri mari pentru municipalitate.
Replicabilitate naţională şi europeană
Succesul Oradiei confirmă fezabilitatea unei scheme în care asigurătorul finanţează măsuri de prevenţie, recuperând investiţia prin reducerea daunelor şi prin capital reputaţional. Braşov şi Târgu Jiu raportează deja scăderi similare ale incidentelor şcolare. La nivel european, conceptul se aliniază Pilonului 2 al Deceniului ONU pentru Siguranţă Rutieră 2021-2030, care recomandă parteneriate public-private pentru infrastructură sigură.
Concluzii
Parteneriatul Primăria Oradea – Hellas Direct demonstrează că prevenţia rutieră poate fi externalizată parţial către sectorul privat fără a dilua controlul public, atunci când obiectivele sunt clare, măsurabile şi ancorate în nevoi locale. Efectele observate asupra vitezei, disciplinei pietonale şi percepţiei de siguranţă legitimează extinderea programului la nivelul întregului municipiu şi oferă un precedent pentru alte oraşe din România. Dincolo de cifre, iniţiativa validează o paradigmă în care industria asigurărilor nu este doar plătitoare de despăgubiri, ci co-designer al infrastructurii urbane sigure. Continuarea monitorizării, adaptarea soluţiilor tehnice şi diversificarea surselor de finanţare vor fi cruciale pentru sustenabilitatea pe termen lung a modelului.
Prezentare realizată de colegul Usturoi ( A.I )


















































































































































































Comments