Oradea a prezentat primul tren electric regional. Costă 8 milioane euro bucata. Trei vagoane. 238 locuri pe scaune. 227 în picioare. 162 kilometri maxim. Climă. Wi-fi. Afacerea e de 62 de bucăți.
- BORRO '
- May 22
- 4 min read

Primul tren electric regional PESA a fost prezentat oficial joi, 22 mai 2025, la Oradea, marcând un moment istoric pentru modernizarea transportului feroviar din România.
Primul tren electric regional prezentat la Oradea este produs de compania poloneză PESA și parte dintr-un lot de 62 de unități achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru modernizarea transportului feroviar regional și suburban din România.
Evenimentul a avut loc la Terminalul Intermodal Episcopia Bihor, în cadrul unei conferințe naționale dedicate viitorului transportului feroviar.

Noile trenuri produse de compania PESA fac parte dintr-un program național de modernizare a transportului feroviar regional, derulat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) împreună cu Ministerul Transporturilor.
Acestea sunt complet electrice, prietenoase cu mediul, accesibile persoanelor cu dizabilități și pot atinge viteze de până la 160 km/h. Valoarea estimată a fiecărei unități este de aproximativ 8 milioane de euro.
Trenul PESA 655-5 (RE-R103) impresionează prin specificațiile sale tehnice:
• Este compus din trei vagoane, cu o lungime totală de 77 de metri
• Are o capacitate de transport de 238 de locuri pe scaune și 227 în picioare
• Poate atinge o viteză maximă de 160-162 km/oră
• Este dotat cu climatizare, conexiune Wi-Fi, spații dedicate pentru persoanele cu dizabilități și pentru transportul bicicletelor
• Include elemente de accesibilitate, cum ar fi numerele scaunelor în relief, pentru a putea fi citite și de nevăzători

Este important de precizat că trenurile nu sunt achiziționate de orașul Oradea, ci de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), structură din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pentru utilizare la nivel național. Contractul semnat în ianuarie 2024 prevede achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R) de la producătorul polonez PESA.
În plus față de aceste 62 de rame regionale, România a mai achiziționat 20 de rame interregionale prin finanțare din PNRR și recent a semnat un act adițional pentru încă 9 rame, ajungând la un total de 91 de trenuri electrice comandate de la PESA.
Valoarea totală a proiectului pentru cele 62 de rame electrice regionale este de:
• 3,23 miliarde lei fără TVA, conform unor surse
• 2,77 miliarde lei (echivalent a 561,3 milioane euro), conform altor surse

Sursa de finanțare a proiectului
Finanțarea acestui proiect este asigurată din 2 surse: 1. Fondul pentru Modernizare: 2,32 miliarde lei (echivalent 470 milioane euro) - aproximativ 84% din valoarea totală. 2. Bugetul de Stat: 450 milioane lei (echivalent 91 milioane euro) - aproximativ 16% din valoarea totală.
Contractul de finanțare RUIC nr. 101/24.12.2024 pentru realizarea proiectului a fost semnat la finalul anului 2024, între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Perioada de implementare a contractului este de 36 de luni.
Impactul asupra tarifelor de transport
În prezent, nu există informații specifice despre cum achiziția acestor trenuri va afecta direct tarifele de transport pentru călători. Totuși, este important de menționat că, recent, tarifele aferente călătoriei cu trenul vor fi reglementate integral de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, care are în lucru un proiect de act normativ în acest sens.
Această reglementare ar putea avea impact asupra modului în care costurile de achiziție și operare a noilor trenuri se vor reflecta în tarifele plătite de călători. Anterior, operatorii de transport, în special CFR Călători, aveau mai multă libertate în stabilirea unor tarife, dar noile reglementări vor centraliza acest proces.

Costurile de revizie și locațiile de întreținere
Pentru întreținerea corespunzătoare a noilor trenuri, producătorul polonez PESA Bydgoszcz va deschide patru centre regionale de service în România, situate în București, Cluj-Napoca, Iași și Suceava. Aceste centre vor deveni operaționale începând cu a doua jumătate a anului 2025.
Centrul din Cluj-Napoca va deservi trenurile care operează în regiunea de nord-vest a țării, inclusiv cele care trec prin Oradea, contribuind la reducerea timpului necesar întreținerii și la creșterea eficienței serviciilor feroviare regionale.
În ceea ce privește costurile specifice de revizie pentru noile trenuri PESA, acestea nu au fost dezvăluite în mod oficial. Tarifele standard actuale pentru diverse tipuri de revizii tehnice includ:
• Revizie tehnică la compunere vagoane de călători: 395 lei/vagon
• Revizie tehnică la sosire vagoane de călători: 49 lei/vagon
• Revizie tehnică în tranzit vagoane de călători: 39 lei/vagon
Totuși, aceste tarife sunt pentru vagoanele convenționale și este probabil ca trenurile noi, mai complexe tehnologic, să aibă costuri diferite de întreținere.

Rutele de circulație planificate
Cele 62 de rame electrice regionale sunt împărțite în trei loturi, destinate să opereze pe diferite rute la nivel național:
• Lotul 1 (20 rame): București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani
• Lotul 2 (23 rame): Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița
• Lotul 3 (19 rame): București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești
Zona Oradea va beneficia de aceste trenuri moderne prin ruta Huedin – Cluj – Bistrița, care face parte din Lotul 2

Cu prilejul prezentării primului tren electric regional la Oradea, viceprimarul municipiului, Teofil Filimon, le-a adresat mulțumiri reprezentanților Autorității pentru Reformă Feroviară și companiei PESA pentru includerea orașului în acest proiect strategic:
„Doresc să mulțumesc tuturor celor implicați în proiect. Ne bucurăm că vă gândiți la viitorul nostru și la posibilitatea de a călători în condiții cât mai bune și moderne pe căile ferate din România. Oradea susține pe deplin investițiile în infrastructură și în transportul public ecologic, iar un astfel de proiect este o dovadă concretă că modernizarea transportului devine realitate.”
Trenul prezentat la Oradea va intra în etapa de testare și omologare, urmând ca până la sfârșitul anului 2025 să fie livrate primele 12 unități, iar restul până la finalul anului 2026.
Material realizat cu ajutorul Perplexity A.I
IMAGINI
Biroul de Presă Primăria Oradea


















































































































































































Comments